Új előadásokkal ünnepli a nyitást a Baross Imre Artistaképző Intézet Szakgimnázium
A Színitanház június 5-én egy komoly erkölcs-és morálfilozófiai tartalmú darabot mutat be a Hippodromban. Miről szól a Boszorkányüldözés Salemben? Milyen kapcsolat van a Színitanház és a Baross Imre Artistaképző Intézet Szakgimnázium között? Miért hoztak létre egy kamaraszínházat? Milyen további előadásokat láthatunk idén? Interjú Kovács Gábor Dénessel, a Baross Imre Artistaképző Intézet Szakgimnázium igazgatójával.
Milyen kapcsolat van a Színitanház és a Baross Imre Artistaképző Intézet Szakgimnázium között?
A Színitanház több mint negyedszázaddal ezelőtt jött létre a Békéscsabai Jókai Színházban, és vált nagyon rövid idő alatt a magyar színészképzés egyik meghatározó bástyájává. Hat évvel ezelőtt azzal a célzattal vált a Baross Imre Artistaképző Intézet (BIAK) tagintézményévé, hogy a hetvenéves múlttal rendelkező artistaképző egy központi, stratégiai célokkal felruházott komplex előadó-művészeti intézmény legyen. Ennek értelmében beemelték a hagyományos artistaképzésbe a színészképzést, sőt, megjelent a táncosképzés is. Az előadó-művészeti szakmák közül e három jelentékeny szakma művelőit képezzük. Ennek a gondolatnak a jegyében annyiban változtattunk az idei tanév menetében, hogy már nemcsak Békéscsabán indulnak színész osztályaink, hanem Budapesten is.
A Hungária körúti művésztelepen, a Hippodromban berendeztünk egy kamaraszínházat azzal a céllal, hogy a BIAK egy olyan játéktérhez jusson, ahol cirkuszművészeti, összművészeti, sőt színházi vizsgaelőadásokat tarthatnak növendékeink. Jövőre egy speciális beavató színházi-és cirkuszművészeti projektet szeretnénk megvalósítani, amely segítségéve nagyon sok iskolás korú gyermeket szeretnénk bevezetni a cirkusz varázslatos világába.
Hogyan zajlott az elmúlt időszakban a színész osztály képzése?
Az a végzős színész osztály, akik ebben a tanévben végzik a színész I. tanulmányaikat, s már két évet eltöltöttek a színészképzésben, ebben az évben már a BIAK intézményrendszerén belül dolgoztak. Az egész év komoly munkával telt, ugyanis a kiscsoportos oktatás tekintetében, s a szakmai vizsgára történő felkészülés érdekében a jogszabály lehetőséget adott rá, hogy a pandémia ideje alatt is tevékenyen töltsük az időt. A színésznövendékek sűrű évet töltöttek el a tapasztalt tanáraikkal. Osztályvezető tanárként velem, valamint a vers és prózamondás tantárgyát vezető Rubold Ödön színművésszel, illetve a La Mancha vizsgaelőadást rendező és irányító Kedvek Richárd színművésszel. Kurzust tartott az osztályban Gémes Antos színművész, a képességfejlesztő szaktanárokkal pedig heti rendszerességgel dolgoztak a növendékek. A járványhelyzet kedvező alakulásának, és az ezzel kapcsolatban megjelent rendelkezéseknek köszönhetően módunk van rá, hogy nyilvános vizsgaelőadásokat tartsunk.
Mi adja a Boszorkányüldözés Salemben című darab különlegességét?
A prózai vizsgaelőadás Arthur Miller egyik legtöbbet játszott és legjelentősebb darabja a Salemi boszorkányok lett, amelyet Hubay Miklós fordított le magyar nyelvre. A mi címválasztásunk, a Boszorkányüldözés Salemben egy kicsit közelebb áll a darab eredeti címének szellemiségéhez. Ez egy prózai, több mint kétórás darab. Kilenc szereplőre alakítottuk át az eredetileg több mint húsz szereplős darab szövegét. Úgy gondolom, hogy kilenc nagyon tehetséges, a pályára alkalmas, pályakezdő színész fog fellépni egy olyan előadásban, amely tapasztalt színészek számára is komoly erőpróbát jelenthet.
A darab mondanivalója nem is lehetne aktuálisabb, hiszen az alap problematikája részint a mindennapi életünkben megjelenő szenvedély a – szerelmi szenvedélytől az indulatig –, és ennek kezelése vagy kezelhetetlensége. Másfelől pedig körbejárjuk az ideológiai divatokat, vagy éppen az ideológiák felhasználhatóságát, és annak a kérdését, hogy hogyan próbáljuk elfedni akár az erkölcstelen lépéseinket egy lényegesen nagyobb bűn elkövetésével. Tehát a bűn, a szenvedély, a csalás, az önmagunkhoz való hűség kérdéskörét járja körül a darab. A színházvezetők, rendezők, kollégák visszajelzései alapján úgy tűnik, hogy a pandémia keretei közül kiszabadulva sok szakmabeli jön majd el az előadásra, akik esetleg szerződtetni tudják a fiatal színészeket. Június 4-én 17.00 órától és 5-én, 15 órától a Hungária körúti Művésztelepen, a Hippodromban előzetes regisztrációt követően bárki megtekintheti a darabot, amennyiben rendelkezik védettségi igazolvánnyal. Június 26-án a Békéscsabai Jókai Színházban, 29-én pedig a Szarvasi Vízi Színházban lesz látható az előadás.
Milyen előadások várhatók még idén?
Bízunk benne, hogy a július 10-én, 15 órakor bemutatásra kerülő La Mancha lovagja című klasszikus musicalre is hasonlóan komoly érdeklődés mutatkozik.
Július 5-én, a Fővárosi Nagycirkuszban mutatjuk be az iskola fennállására utaló Hét évtized című tanévzáró gálaműsorunkat, amit másnap a Szarvasi Vízi Színházban is megtekinthetnek az érdeklődők.
Szekáry Zsuzsanna