„A cirkuszművészet és a színházművészet édestestvérek” – Cirkuszi produkciókkal tér vissza a nagysikerű Monte Cristo grófja a Fővárosi Nagycirkuszba
A Fővárosi Nagycirkusz Szinergiák programsorozatában október 1. és 3. között csak a Fővárosi Nagycirkuszban teljesen új köntösbe bújik a Monte Cristo grófja: a kétrészes musical cirkuszi produkciókkal gazdagodik. Az évek óta nagy sikerrel futó darabról és újdonságairól beszélgettünk a darab rendezőjével és főszereplőjével, a Nádasdy Kálmán-díjas Szomor Györggyel
Mitől válik különlegessé a Fővárosi Nagycirkuszban látható Monte Cristo grófja?
Az előadást eddig kőszínházakban, vagy szabadtéri helyszíneken adtuk elő. A Fővárosi Nagycirkuszban látható darabunkat viszont a cirkusz különleges helyszínéhez adaptáljuk, amitől egészen kivételessé válik. Megragadjuk és kihasználjuk a porond és a cirkuszművészet adta lehetőségeket, amik által egy izgalmas színházi-cirkuszi darab születik meg. Kizárólag a Fővárosi Nagycirkuszban látható a Monte Cristo speciális, számos izgalmas artistaprodukciót felvonultató előadása. Egyébként a cirkuszi számok beemelésén még az eredeti előadás összeállításakor is gondolkodtunk, de akkor végül nem használtuk ki ezt az izgalmas lehetőséget.
Nehézséget okozott beilleszteni egy már kiforrott előadásba az artista számokat?
Egyáltalán nem, mert a cirkuszművészet és a színházművészet édestestvérek. A cirkuszművészet nagyon sokat tett hozzá a színházművészethez, és ez fordítva is igaz. Ma már számos színházi előadásban használnak cirkuszi elemeket, amik szerves részeit képezik az előadásoknak. A cirkuszművészetnek nagyon jó kifejező eszközei vannak, óriási többletet adhat egy levegőszám, egy akrobata vagy egy tűzzsonglőr megjelenése a színpadon. A színházi táncosok is használják a cirkuszművészetből elcsent elemeket, például a tissue-t vagy a levegő karikát. Bár nem újkeletű, de egyre inkább bevett dolog, hogy számos színházi alkotó használja a cirkusz elemeit. Egyszerűen kihagyhatatlan az alkalmazásuk, mert a cirkuszművészet látványos és kifejező, némaságban megszólaló elemekkel dolgozik, akárcsak a táncművészek.
Megmarad az előadás nagyszabású eredeti koncepciója, vagy egy teljesen más darabot láthat a közönség a Fővárosi Nagycirkuszban?
Minden évben sokan visszajárnak az előadásunkra, de azt javaslom, hogy aki már látta, annak is érdemes lesz eljönnie a Fővárosi Nagycirkuszba, ugyanis egy teljesen másfajta élmény vár rá. A technikai feltételek adottak, a látvány, a zene és a történet magukért beszélnek, de mégis a helyszínnek és az artistaprodukcióknak köszönhetően egészen különleges atmoszférájú előadásban visszük színre Dumas halhatatlan történetét.
Milyen korosztály számára ajánlott a Monte Cristo grófja musical-cirkuszi előadás megtekintése?
Véleményem szerint a Monte Cristo grófja minden korosztályt megszólít, bár vannak bizonyos elemei az előadásnak, amiket teljesen másként értelmez egy 12 éves és egy felnőtt ember, viszont ennek ellenére minden korosztály számára érdekes mondanivalóval szolgál. A történet egy ártatlanul bűnhődő férfiről szól, aki egy hamis vád következtében évekig börtönben sínylődik. Majd mellé szegődik a szerencse és sikerül megszöknie. Egy börtöntárs halála következtében egy mesés vagyon tulajdonosává válik és mint Monte Cristo grófja elindul, hogy bosszút álljon a párizsi eliten. Szerelem, intrika, bosszú, szenvedély elevenedik meg a manézsban a musical és a cirkusz szemüvegén keresztül.
Szekáry Zsuzsanna
Fotók: A-Team – Nyári Attila