Porondon a nők – a magyar cirkusztörténet dívái – Cirkopédia 03.

A női artisták a 18. század második felétől, a modern cirkusz kezdete óta, egyenrangú szereplői a cirkusz műsorainak. Műlovarnők, bohócok, erőakrobaták és idomárnők, akik kiléptek a hagyományos női, háziasszonyi, családanyai szerepből. Miközben a cirkuszban kibontakoztatták különleges tehetségeiket, megtestesítették a női szabadságot, a kitörés és a kitűnés lehetőségét is.

A Fővárosi Nagycirkusz 19. századi városligeti elődjében, Wulff Ede (Eduard Wulff) német-holland cirkuszigazgató hullámbádog cirkuszában 2290 néző figyelhette a női artisták produkcióit. Az 1894. augusztus 11-i előadásban, a férfi artisták mellett, fellépett többek között Miss Rochez műlovarnő, aki nyergeletlen lovon adta elő kecses mutatványait, illetve Miss Athlete erőművésznő, aki nehéz vassúlyokat emelgetett.

1902 június 14-én, a Németalföldi királyi Circus Carré vendégelőadásában lépett fel Carré Katicza, a “jelenkor legjobb iskolalovarnője”. Az előadás női sztárjáról Szekeres József és Szilágyi György Circus című, 1979-es szakkönyve közöl forrásokat, pl. az alábbi portrét:

Beketow Mátyás (Matvej Ivanovics Beketov) orosz lóidomár 1904-ben vette át a ligeti porond igazgatását. Április 30-án megrendezett káprázatos díszbemutatóján jobbnál jobb lovas produkciókat láthatott a közönség, többek között a cirkuszigazgató felesége, Beketow Mátyásné Klein Valentina műlovarnő előadásában. Érdekességként mutatjuk be róla az alábbi fényképet, amelyet 2018. december 7-én Dorit Rudnick, Beketow Mátyás ükunokája bocsátott rendelkezésünkre:

A két világháború között pl. Vera Anetta, a magyar “Vaskirálynő”, nyűgözte le a cirkusz közönségét rendkívüli erejével. “A 12-es glatter vasat egy szempillantás alatt patkóformára hajlította. Szegekkel teletűzdelt deszkára feküdt, kovácsüllőt helyeztek a gyomrára, amit felváltva kalapáltak az emberek.” Szekeres – Szilágyi Circus szakkönyvében találjuk a Vaskirálynőről fennmaradt egyetlen plakátot:

A nemzetközi cirkuszvilág női artistáiról Teller Katalin PhD (ELTE BTK Esztétika Tanszék) legújabb kutatásaiból tájékozódhatunk: A cirkusztörténet női artistái, 2019.
https://www.goethe.de/ins/hu/hu/kul/sup/fre/21680118.html

Joó Emese

főmuzeológus