Összecsiszolódtak a Kínába készülő artistaosztály diákjai
Szeptember elején a speciális képzésű, Kínába készülő artistaosztály tagjai kollégiumba költöztek, ami teljesen új módszertani feladatok elé állította a Baross Imre Artistaképző Intézet Szakgimnáziumot. Erről, valamint az osztály képzési- és napirendjéről kérdeztük az intézmény igazgatóját, Kovács Gábor Dénest és osztályfőnöküket, Molnár Erikát.
A koronavírus-járvány jócskán átírta az eredeti terveiket, miszerint szeptembertől a diákok már a Pekingi Művészeti Iskolában tanulhattak volna, ám a pandémia okán eltolódott az utazás. Milyen új módszertani feladatokat kellett kidolgozniuk a diákok számára?
Kovács Gábor Dénes: Abban reménykedünk, hogy februárban még lehet esélyünk kimenni Pekingbe, de minden a koronavírus-járvány alakulásától függ, mert a legcsekélyebb veszélynek sem tesszük ki a diákjainkat és a velük utazó tanárokat. Szeptember elején elindult a tanév, és ki kellett találnunk egy olyan rendkívül sajátos képzést, amilyen az artistaképzésen belül nem volt még. Az osztály új oktatási-pedagógiai programjában tulajdonképpen egy különleges alapozó felkészítést hajtunk végre három nagyszerű mesternő irányításával. Szakmai osztályfőnökként Végh Erika irányítja az osztályt, Tóth Edit tanítja az ügyességi gyakorlatokat, Tóth Annamária pedig a levegőszámokat. Velük kezdte el az osztály a munkát, hogy hasonló szintre kerüljön és fejlődjön a fizikai, szakmai és mentális állapotuk.
A szakmai alapozás fontos pontjához érkeztünk az őszi szünet előtti héten. Készítettünk egy hatvanperces filmet, amelyben rögzítettük, hogy az egyes szakmai területeken meddig jutottak a növendékek. A filmet kiküldjük a Pekingi Művészeti Iskolába, hogy az ő módszertani segítségükkel folytathassuk tovább a munkát. Ugyanakkor elkezdődött az osztály kollégiumi élete, a diákok együtt élnek az osztályfőnökükkel, és a közismereti oktatásuk nagyrészt egy zuglói kollégiumi házban zajlanak. A közismereti tárgyak tekintetében a tanulókat külön-külön kis csoportokra osztottuk, sőt van, akit egyéni oktatásban képezünk. Ez egy elég speciális pedagógiai feladat, amelyet kiegészítünk olyan kultúrtörténeti, művészettörténeti, történelmi ismeretekkel, amelyek kifejezetten a kínai kultúrára vonatkoznak. A téma szakértői rendszeres foglalkozásokat tartanak a diákok számára, illetve megkezdjük a kínai nyelv oktatását is. Új foglalkozás épült az oktatási modellbe. A jeles sportpszichológus, Dr. Fischer Miklós segíti a munkánkat, aki évtizedek óta dolgozik együtt a székesfehérvári jégkorongozókkal, korábban segítette a női vízilabda válogatottat, a kajak-kenu válogatottat, Erdei Zsoltot, valamint számos olimpikont.
Milyen napirend szerint élnek a speciális osztály diákjai?
Molnár Erika: A kollégiumokban megszokott egységes házirendet alakítottunk ki. Reggel háromnegyed hétkor van ébresztő, fél nyolckor reggeli, utána nyolc órától a házban kezdődik az órájuk, vagy elindulunk a szakmai órákra attól függően, hogy hol kezdenek. Délben megebédelünk, utána délután visszamegyünk a házba, vagy szakmai órára a Művésztelepre. Miután visszatérünk a kollégiumba, tanulási idő következik, majd azt követően fél hattól vacsora. Fél kilenctől fürdés, és tízkor pihenés.
Az együttélés és az oktatás során nem okoz gondot, hogy az osztály különböző életkorú növendékekből áll?
Molnár Erika: Bár a tanulók között csak két-három év van, mégis érezhető a nagyobbak és a kisebbek közötti távolság. Az életkori sajátosságok még nem hangolódtak teljesen össze, viszont mostanra sikerült úgy összecsiszolni a társaságot, hogy vannak közös programok, amiken mindenki részt vesz. Ilyen például az önszerveződő módon létrejött közös főzés, vagy a vacsora utáni időszakban sorra kerülő közös számítógépes játékidő, vagy filmnézés.
Szigorúnak tűnik a napirend, de általánosan jó hangulatban telnek a napjaink, és a diákok jól viselik a kollégiumi létet. A szülők és a gyerekek részéről is olyan visszajelzéseket kapok, hogy az otthon töltött hétvége után vágynak vissza, jó bent lenni a házban. Nyilván megvannak a szabályok, hogy el kell pakolni és mosogatni maguk után, ami eleinte nem ment könnyen, de ehhez is hozzászoktak és felosztják egymás között a feladatokat.
Milyen óvintézkedéseket tesznek a diákok egészségének megóvása érdekében?
Molnár Erika: Pontosan betartjuk az iskola pandémiás eljárásrendjét, és szerencsére mindeddig nem volt érintettségünk a járványhelyzetben, mindenki egészségesen végzi a napi feladatait.
Szekáry Zsuzsanna