CircusTheatrum, azaz színészképzés másképpen – Összművészeti produkcióra várja a színésznövendékek jelentkezését a BIAK
A Baross Imre Artistaképző Intézet Előadó-művészeti Szakgimnázium (BIAK) az utóbbi években nemcsak az artista, táncos és háttérszakmák oktatásában, hanem a színészképzésben is úttörő szerepet játszik. Az iskola komplex színészképzéséről és a következő nagyszabású, összművészeti projektjéről beszélgettünk az intézmény igazgatójával, Kovács Gábor Dénessel.
Mi jellemzi a BIAK oktatási felépítését?
A BIAK az elmúlt évben már nagyon erőteljes kísérleteket tett arra, hogy egy sajátos, Közép-európai szinten is egyedülálló, szerteágazó előadóművészeti képzést nyújtson, aminek a tartópillére a hetven esztendős múlttal rendelkező artistaképzés. Viszont emellett a mai kor kihívásainak megfelelően legalább ilyen fontosnak tekintjük az általános mozgás-, a táncképzést és fejlesztést, valamint a színészi előadó-művészet fejlesztését. Egyrészt azért, mert az artistáinknak a mozdulatművészetben és a színjátszásban is jártasnak kell lenniük ahhoz, hogy pódiumra és manézsba szerződhessenek és kiépíthessék az egzisztenciájukat. Másrészt azért, mert hiszünk benne, hogy a különböző előadó-művészeti területeken tanuló diákok kölcsönös egymásra hatása valamennyiük számára meghatározó és pozitív hatással van az alkotói élményeket és az ismeretanyagot tekintve. Tehát egy olyan intézményt hoztunk létre, ahol együtt tanulnak a színészek, a táncosok és az artisták. Sőt, együtt tanulnak velük azon szakmák képviselői is, akik alkotásukat segítik, azaz a hang-és fénytechnikusok, a színház- és rendezvénytechnikusok, a vizuáltervezők és az animációkészítők. Ez a komplex képzés jellemzi az iskolát, így ennek megfelelően alakulnak a tagintézmények és az artistaképző anyaintézménye, a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ kapcsolatai.
Az artistaképzés mellett tavaly egy sokrétű, érettségire épülő OKJ-s színészképzést indítottak Budapesten. Miben tér el a BIAK képzése a többi színészképzőtől?
A színész osztályunk tagjai színész I. oklevelet kaptak, miután sikeres vizsgaelőadásokkal igazolták az alkalmasságukat a pályára. Nagy büszkeséggel tölt el minket, hogy a tavaly végzett kilenc növendék, a sokrétű képzésnek köszönhetően, ma már neves fővárosi és vidéki kőszínházaink előadásainak megbecsült szereplői.
Nemcsak az különböztet meg minket más színészképzőktől, hogy nálunk a színésznövendékek átlag feletti óraszámban és színvonalon tanulnak prózai kifejezést, énekes, táncos, sőt akrobatikai ismereteket, hanem az is, hogy a műhelymunka mellett jelentős produkciós tevékenységeket is végzünk. Tehát színésznövendékeinket kezdettől fogva produkciókban, a közönség előtti munka során is oktatjuk. Jelentős produkciókat szeretnénk létrehozni, amelyekhez adottak a feltételeink: a Hungária Művésztelepen a Hippodromból egy kamaraszínházat alakítottunk ki. Emellett rendszeresen felléphetünk a Fővárosi Nagycirkuszban, a Békéscsabai Jókai Színházban, valamint számos külső rendezvény helyszínen. A nyári előadásainkat pedig a varázslatos Szarvasi Vízi Színház színpadán mutathatjuk be.
Kikből épül fel a színészeket oktató tantestület?
Nálunk oktat Rubold Ödön, a Nemzeti Színház vezető színésze, rendezője, Kedvek Richárd színész, rendező, a tavalyi nagysikerű La Mancha lovagja című vizsgadarabunk rendezője. Színészmesterséget oktat Gieler Csaba színművész is. A szakmai és készségfejlesztő tárgyakat szintén nagyszerű szakemberek tanítják Uray Péter vezetésével, aki nemcsak a színészmesterség, de a színpadi mozgás területén is meghatározó személyiség. A tantestületet Csonka Roland és Marsi Laura tánctanárok, Végh Erika artista tanár, Bodó Rita beszédtechnika tanár, Magony Enikő ének és hangképző tanár erősítik. Az osztályvezetői feladatokat pedig jómagam látom el.
Az iskola egy nagyszabású produkcióra készül, amelynek megvalósításához további hallgatókat keresnek, akik rendhagyó módon sajátíthatják el a színészmesterséget. Milyen produkcióról van szó?
Idén egy olyan összművészeti előadást hozunk létre, amelyben együtt lépnek fel a BIAK artista, színész és táncos növendékei. Ezért Shakespeare varázslatos, misztikus tündérvilágot elénk táró klasszikusára, a Szentivánéji álomra esett a választásunk, amelybe könnyedén beilleszthetők a klasszikus cirkusz elemei is. Ez a nagyszabású előadás fogja össze ezt az évet. A százhetven artista tanuló megfelelő hátteret jelent a cirkuszi jelenetekhez, a mozgásművészeink és a tantestületünk is rendelkezésre áll. Csupán további színésznövendékeknek tartunk egy meghallgatást, ami által lehetőséget adunk, hogy bekapcsolódhassanak új vállalkozásunk, a CircusTheatrum Szentivánéji álmodók című előadásába.
Várjuk a képzésünk iránt érdeklődőket szeptember 27-ig!